Koncepcja szkoły promującej zdrowie Podstawą koncepcji Szkoły Promującej Zdrowie są założenia promocji zdrowia, zgodnie z którymi: • zdrowie jest tworzone przez ludzi w codziennym życiu, we wszystkich siedliskach, w których żyją, uczą się, pracują, wypoczywają, bawią się; jednym z siedlisk jest szkoła i jej społeczność – nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, uczniowie i ich rodzice; • niezbędne są dwa wzajemnie powiązane rodzaje działań: - działania indywidualne ludzi, którzy starają się, aby ich styl życia był prozdrowotny, - działania wspólne społeczności, która tworzy sprzyjające zdrowiu środowisko fizyczne i społeczne; • warunkiem skuteczności działań jest uczestnictwo, zaangażowanie jak największej liczby członków danej społeczności; programy promocji zdrowia są wdrażane „z ludźmi”, a nie „dla ludzi”; w szkole niezbędne jest uczestnictwo nauczycieli, innych pracowników, uczniów (rzeczywiste, a nie pozorne) i współpraca z rodzicami uczniów. W sieci Szkoły dla Zdrowia w Europie (SHE) przyjęto, że promocja zdrowia w szkole to wszelkie działania podejmowane w celu ochrony i poprawy zdrowia wszystkich członków społeczności szkolnej. Istotą Szkoły Promującej Zdrowie jest całościowe podejście do promocji zdrowia w szkole (ang. whole school approach to health promotion), które jest znacznie szersze niż realizacja programów edukacyjnych dotyczących różnych aspektów zdrowia.
Standardy szkoły promującej zdrowie 1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań. 2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów. 3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie. 4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami. W bieżącym roku szkolnym nasza szkołą przytępiła do realizacji standardu: 2 i 3.
W tworzeniu szkoły promującej zdrowie współuczestniczą:
Poradnik- Szkoła Promująca Zdrowie
|
Liceum: Iwona Tesmer – koordynator Maria Browarczyk Magdalena Kurat Ewa Szlaga-Ortmann Karolina Neubauer Mariola Kałduńska
Technikum: Alicja Ludwikowska – koordynator Natalia Knapik Magdalena Kurat Agnieszka Kazimierczak Przemysław Kowalczuk Mariola Kałduńska
|
WYNIKI ANKIETY W ZSP Ankieta dla rodziców
Ankieta dla uczniów: LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
TECHNIKUM EKONOMICZNE
TECHNIKUM ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH/TECHNIKUM AGROBIZNESU
|